Varumärken är skyddad av lagen

Ett varumärke kan förmedla mycket information, ibland utan ett enda ord. När ett företag är känt, vare sig det är på gott eller ont, så kan varumärket vara mer effektivt än 1 000 ord. Därför finns det ett flertal lagar och förordningar som reglerar användadet av varumärken, både sitt eget och andras.Branding.

Bland det första ett företag bör göra är att identifiera sin karaktär, hur man vill bli igenkänd. Bland annat är detta viktigt för att kunna lyckas i de branscher där konkurrensen kanske är stor, man vill kunna stå ut från mängden på ett alldeles speciellt sätt.

Välja varumärke och sprida det

Med ett varumärke blir det också lättare för eventuella klienter att förstå vem man är utan att behöva lägga ner så mycket tid. När man skapar en logo, som är en form av varumärkning, så lägger många företag ner en hel del tid och kanske också pengar på att få den rätt. Färger och former kan förmedla både uppgifter och känslor, vissa färger associeras alltid med speciella grupper eller upplevelser. Ibland handlar det om ljudmärken, melodier eller ljud som är ett kännetecken på vem man är och vad man saluför. Ett utmärkt exempel på detta är Hemglass, alla vet precis vad det är och vad man kan förvänta sig när den melodin spelas.

Eftersom ett varumärke är viktigt, oavsett vilken form man väljer att uttrycka det på, så ska det registreras och skyddas. Det finns flera lagar runt detta och här är det bäst att vända sig till proffsen. Om man använder ett varumärke på fel sätt kan det bli nog så dyrt, för att inte tala om att man förlorar värdefull tid.  Varumärkesrätt, fastighetsrätt och entreprenadrätt är något som BAS Advokatbyrå i Stockholm är experter inom.

Frågor runt varumärken

Det finns många situationer när man använder andra företags varumärken, speciellt på nätet. Idag är det, till exempel, många som är återförsäljare eller sysslar med franchising. Länkar och försäljning av andra företags produkter kan vara mycket lönsamt, men det finns begränsningar även här. En del tror felaktigt att allt som finns ute på nätet är fritt att använda, men så är ju naturligtvis inte fallet. Större företag eller organisationer jobbar hårt med att skydda sig själva och sina varumärken, det är stora pengar involverade för dem. När får man använda andras varumärken i sin reklam? Läs mer om det i den här artikeln.

Det faller sig därför helt naturligt att anlita en advokatfirma för att bistå med råd och avtal när det kommer till varumärkesrätt, ett ämne som är så stort och komplicerat. Dels för att skydda sig själv och sitt varumärke, men också så man inte använder andras på ett felaktigt sätt. Inom affärsvärlden så handlar det mycket om att hitta en gyllene medelväg, en symbios där alla existerar sida vid sida och kan dra nytta av varandra. Lagarna är till för att skapa en atmosfär eller situation där detta är möjligt.

Samtidigt så är det ett kapitalistiskt samhälle där alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Detta är också helt normalt, varför ska man ge bort något till personer man inte ens känner? Alla skyddar sina egna intressen, sina investeringar och pengar. En vanlig person, även de som har en smart affärside’ eller är duktiga inom ett hantverk, brukar inte känna till så mycket om lagen runt varumärken. Det är något man helst lämnar över åt jurister, och då speciellt en firma som har erfarenhet och kunskap inom denna bransch. De är uppdaterade, känner till nya lagar och vet hur man ska tillämpa dem. Varumärken är mycket viktiga och bör behandlas på rätt sätt.