Därför tjänar alla på hjälp med flyttstädningen

Bara ordet flytt får många att skaka på huvudet. Det kan vara en stor stressfaktor och ett antal personer måste ta ut semester för att klara av flytten. Som tur är finns det en hel del du kan göra för att undvika många av de värsta fallgroparna. Din flytt kommer fortfarande att innebära en hel del arbete, men du blir inte totalt förstörd av det hela. Det finns nämligen flera bra alternativ som inte alls kostar så mycket.

Till att börja med så kan du hjälpa dig själv. I god tid innan flytten så kan du börja sortera genom dina saker. Det finns vanligtvis en hel del som inte ska med till det nya stället. De flesta samlar på sig ganska mycket som de egentligen inte behöver. Och framför allt som inte behöver packas och bäras in till ett nytt hem, bara för att lagras i garaget ytterligare tio år. Du kan kasta, ge bort eller kanske sälja de saker som du inte vill behålla.

Bra hjälp vid flytt

När du väl sorterat alla dina saker är det dags att börja packa. Även detta är något som du bör starta upp i god tid, för det tar alltid längre tid än du tänkt dig. börja gärna i samband med att du sorterar, för det finns mycket som du inte behöver i det dagliga livet. Kartongerna ska inte vara för tunga, så varva lättare och tyngre saker. De måste också kunna staplas i bilen, för annars blir det svårt att få med sig allt. Du kan också passa på att boka in städningen i god tid, för att vara säker på att de är lediga den dag du vill flytta. Flyttstädning Örebro är vanliga sökord på nätet.

Det är vanligtvis bäst att boka in både flytt och städning i god tid. Många vill flytta runt månadsskiftet samt under helgerna. Om du har ett speciellt datum när du bara måste flytta bör du därför boka in det så fort som möjligt. Du kan nu enkelt välja rätt flyttfirma i Västerås. En som har gott rykte och bra referenser. Se till att komma överens om alla detaljer innan den stora dagen anländer. Alla tjänar på att veta exakt vad som är inkluderat och hur mycket det kommer att kosta. Om du betalar per timme är bilens storlek och antal flyttkarlar viktigt att veta i förväg.

Lättare att flytta

Det måste inte vara så stressigt att flytta om du börjar i god tid och planerar väl. När du bokar in flyttfirman så kan du även se om de har kartonger och emballage. Helt säkert kan de komma med goda råd och tips om hur du kan underlätta din flytt ytterligare. Detta är något de sysslar med så gott som varje dag och de har en viss erfarenhet som du kan dra nytta av. Om du inte kan få kartonger från dem bör du satsa på ordentliga flyttkartonger. De är stadiga och lätta att transportera. Ju fortare flytten går desto snabbare kan du komma till rätta på det nya stället. Du kan beräkna en flyttkartong per kvadratmeter hus, så se till att skaffa tillräckligt många. Märk dem på utsidan så att flyttkarlarna vet vilket rum de ska ställas i. Har du möjlighet kan det vara bra att skriva en detaljerad lista med vad som finns i varje kartong.

Aftonbladet tipsar i en artikel om hur du gör flyttstädningen mer behaglig. Det är en ganska stor del av flytten eftersom det ska inspekteras efteråt. Inte alla hyresvärdar utför denna inspektion men du har vanligtvis ansvaret om den nya hyresgästen skulle klaga. Och det handlar inte om en liten städning utan mer grundlig rengöring. Typ under badkaret, bakom spisen och runt ventiler och golvbrunnar. Allt detta är sådant som du kanske inte haft tid att tänka på i månaderna innan flytten, och därför kan det vara ett lite större arbete.

Den stora flyttdagen

Du tjänar på att komma igång tidigt med din flytt. Att planera och börja sortera långt innan det är dags att faktiskt flytta. För det är så mycket som du måste komma ihåg. Abonnemang och kontrakt som ska sägas upp och nytecknas. Framför allt gäller detta el och bredband, saker som du använder dagligen. Barometern-OT skriver här om hur det är bra för alla inblandade om man tar hjälp med flyttstädning. Det kan ge dig ett stort andrum när det kommer till själv flyttdagen. Du kan koncentrera dig på allt annat istället, det räcker och blir över.

Det kan vara vänligt och praktiskt att informera grannarna om vilken dag du ska flytta. Ibland finns det regler om att du kan boka hissen för att få med dig alla dina saker, något som måste respekteras. Har du barn och husdjur kan det vara bra att ordna för dem att vara någon annanstans, så både du och de slipper stressen av att hålla dem säkra och nöjda.

Praktiskt att boka flyttstädning

De flesta brukar packa själva, speciellt om du sorterar samtidigt. Men själva bärandet och transporten kan du med fördel lämna över på en professionell firma. Det samma gäller flyttstädningen, låt yrkeskunnig personal ta hand om den biten. Dels blir det ofta renare eftersom de kan det där med städning. Men framför allt så slipper du ett stort jobb som är lätt att delegera. Att flytta behöver inte vara en allt för stor stress om du bara planerar och skaffar hjälp i tid.